روستای عظیم اباد

روستای طلای سبز خراسان رضوی

روستای عظیم اباد

روستای طلای سبز خراسان رضوی

چند سالی است که شهرستان های بردسکن و خلیل آباد استان خراسان رضوی شاهد قطع بی رویه درختان تاغ جنگل‌ها هستند و اکنون دوباره این طرح آغاز شده است.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه-بردسکن و خلیل آباد شهرهایی در استان خراسان رضوی هستند که این روزها شاهد قطع درختانِ جنگل‌هایشان هستند. جنگل‌هایی که در روزگاری نه چندان دور سرسبزی و صفای بسیاری برای مردمان این منطقه به ارمغان آورده‌ بودند اما اکنون چند سالی است که مسئولان محیط زیست این دو شهرستان به بهانه‌های مختلف مجوز قطع درختان این منطقه را صادر می‌کنند.

مردمان این مناطق معتقدند که مسئولان برای سودجویی و در جهت منافع شخصی مجوز قطع این درختان را صادر می‌کنند اما مسئولان می‌گویند که برای مبارزه با برخی از آفات مجوز قطع درختان خشک شده را می‌دهند.

مسئولان حفاظت محیط زیست می‌گویند که این طرح گزینشی بوده و جهت از بین بردن آفات و همچنین درختان کهن سال است ولی حرفها و عکس و فیلم‌های ارسالی اهالی روستاهای مجاور این جنگل‌ها حکایت از چیز دیگری دارد. به نظر می‌رسد اداره منابع طبیعی این شهرستان‌ها هیچ نظارتی بر پیمانکاران مربوطه ندارد و پیمانکاران تمام درختان را آفت زده تشخیص داده و پیر و جوان را با هم بریده و تبدیل به زغال مرغوب تاغ می‌کنند.

در همین‌باره اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی با انتشار مطلبی توضیحاتی در این زمینه ارائه داده است: اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی، به منظور مبارزه با آفاتی همچون شپشک طاق، ملخ کوهان دار و... جلوگیری از خشک شدن تاغها بر اثر آفات، زیر نظر کارشناسان متخصص گیاه پزشکی در چند شهرستان از جمله بردسکن وخلیل آباد مجوز قطع شاخه‌های آفت زده را صادر می‌کند که برای کنترل آفات و جوان سازی تاغ‌ها، با توجه به پیر شدن تاغهاو مساعد شدن آنها برای حمله آفات باید صورت پذیرد که از این رو انجام عملیات پرورشی به منظور دفع آفات و جوان سازی تاغها در سالی که نیاز باشد با توجه به نرم آفت توسط پیمانکار و زیر نظر اداره منابع طبیعی صورت می پذیرد و شاخه های قطع شده برای جلوگیری از انتشار آفت از استان خارج می‌شود. با این عمل دو اتفاق مهم صورت می گیرد، نخست اینکه باعث جلوگیری از انتشار آفت به سایر درختان می‌شود و دیگر اینکه باعث جوان سازی تاغهابا توجه به وجود پایه های قوی و قدیمی می شود.

گونه تاغ این مناطق در دهه  ۴۰ و ۵۰ جهت جلوگیری از شن‌های روان کویر و همچین ریزگردها کاشته شدند. شاید اگر جلوی قطع بی رویه و کارشناسی نشده این گونه گیاهی گرفته نشود، دوباره شاهد ریزگردها و از بین رفتن کشاورزی مختصر روستاهای حاشیه کویر خراسان باشیم. حال باید دید مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان در مقابل این رخدادها چه واکنشی خواهند داشت.

نمونه ای نارضایتی مطبوعات کشور 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۲۹
رضا خوری

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.